تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
15

خداحافظ سیاست

  • کد خبر : 46747
  • 10 دسامبر 2023 - 21:13
خداحافظ سیاست

خداحافظ سیاست و باند و جناح ، سلام و درود بر فرهنگ و آموزش. (بمناسبت انقلاب فرهنگی ۱۹ آذر )   باید بدنبال تغییر بود و دگرگونی برای تحول و پیشرفت ،بلوغ به معنای پختگی و تجربه و مهارت برای زندگی عزتمند و رفتار مطلوب و بهبود وضع موجود میباشد ، بر اساس بود که […]

خداحافظ سیاست و باند و جناح ، سلام و درود بر فرهنگ و آموزش. (بمناسبت انقلاب فرهنگی ۱۹ آذر )

 

باید بدنبال تغییر بود و دگرگونی برای تحول و پیشرفت ،بلوغ به معنای پختگی و تجربه و مهارت برای زندگی عزتمند و رفتار مطلوب و بهبود وضع موجود میباشد ، بر اساس بود که آرمان ایجاد جامعه ی علوی پدید آمد ، پس از فروپاشی نظام پهلوی، نهادهای مختلف یکی پس از دیگری پا گرفت؛ اما فرهنگ حاکم بر نهادهای جامعه مخصوصا نهادهای فراگیری مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، مسأله ساده‌ای نبود که بتوان در کوتاه مدت، تحولات لازم را در آنها بوجود آورد. در اوایل انقلاب، گروهک‌های مختلف، دانشگاه‌ها را عرصه تاخت و تاز خود ساخته و روند تحصیل و تدریس را مختل کرده بودند.

همه این مسائل ضرورت تغییر بنیادین در برنامه‌ها و شیوه‌های تدریس و تربیت و اهداف آن را ایجاب می‌نمود؛ در نتیجه، خصوصا با توجه به جو حاکم بر دانشگاه‌ها، مدتی تمام دانشگاه‌های کشور تعطیل شد و بدنبال آن ستاد انقلاب فرهنگی به منظور ساماندهی امور فرهنگی مدارس و دانشگاه‌ها تشکیل شد. با بازگشایی دانشگاه‌ها، فعالیت ستاد انقلاب فرهنگی ادامه یافت و ضرورت توسعه و تعمیق کار این ستاد ایجاب کرد که در نوزدهم آذر ۱۳۶۴، حضرت امام، رؤسای سه قوه و تعداد دیگری از اندیشمندان فرهنگی کشور را به اعضای آن بیفزایند و بدین شکل ستاد انقلاب فرهنگی با ترکیب جدید خود، تحت عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز نمود.

وظایف مصوب این شورا عبارتند از:

 

۱ـ تدوین اصول سیاست فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در تعیین اهداف و جهت برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و علمی

۲ـ تعیین مراجع برای طرح و تدوین برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، علمی و تحقیقاتی

۳ـ تصویب آیین‌نامه‌های مهم و اساس مراکز علمی و فرهنگی، آموزش و پژوهشی کشور

۴ـ تصویب ضوابط تأسیس مؤسسه‌ها مراکز علمی و فرهنگی و تحقیقاتی و فرهنگستان‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی

۵ـ تهیه طرح و تدوین آیین‌نامه‌ها برای ایجاد زمینه‌های لازم جهت بسیج و مشارکت همه جانبه مردم

۶ـ تدوین ضوابط برای گزینش استادان و معلمان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی

 

۷ـ نظارت بر کلیه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

۸ـ تأیید نامزدهایی که وزیر فرهنگ و آموزش عالی به عنوان رییس دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌کند

 

۹ـ تدوین ضوابط و اصول کلی و سیاست‌های مربوط به توسعه روابط علمی و فرهنگی با کشورهای دیگر

 

۱۰ـ نظارت بر امور کتاب‌های درسی . نگاهی به تاریخچه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ و بدنبال آن استقرار نظام جمهوری اسلامی بجای نظام ستمشاهی پهلوی تغییر و تحول بنیادین در عرصه های گوناگون اجتماعی را ایجاب می کرد چراکه تحول در نظام از طریق تحول در بنیادها و ساختارها تحقق می یابد .

در این راستا مقوله «فرهنگ» از جایگاه ویژه و پایگاه ممتازی برخوردار است و تصور تغییر در نظام بدون تغییر در فرهنگ حاکم بر آن ، تصوری ناموجّه است.حال آیا نباید بعد از ۴۰ سال گذری و نظری برای ارزیابی از این اهداف صورت گیرد ؟ آیا ضرورت بازنگری و به روز رسانی ملاحظه نمی‌شود؟ آیا اهداف مصوب شده محقق شدند ؟ چند درصد ؟چگونه ؟کجا ؟ عوامل بازدارنده و آسیب های وارده را کدام نهاد یا گروه کارشناسی باید طرح و ارائه دهد تا اطمینان به صحت و سلامت مسیر امکان‌پذیر باشد ؟. بعد از این دوره طولانی چرا هنوز موضوعاتی چون سینما ،موسیقی دارای سیاستگذاری مدون و هماهنگ نیست ؟آیا در دانشگاه‌ها این شرایط را می‌خواستیم؟ کیفیت و کمیت ، سبک و سیاق مدارس مان الان با وضع مطلوب چقدر فاصله دارد ؟سیاست معین پیرامون آداب و سنن و مظاهر تمدنی را ایجاد کرده ایم ؟ تعارضات فکری و فرهنگی اسلامی را با ایرانیت از یکطرف و با فرهنگ لیبرالیستی از جانب دیگر حتی با ادیان دیگر چگونه تعریف و تبیین شده اند ؟ و دهها سوال دیگر . بلوغ فرهنگی و رسالت آموزشی بعد از یک دوره ی چهار دهه ای ضرورتی اجتناب ناپذیر است تا سیاست های اعمال شده در ارزیابی این زیر ساخت قطعا نیاز به بازیابی و تجدید نظر را شکل داده، باید اعلام صریح و سریع بر دور بودن مظاهر سیاسی از فرآیند فرهنگ و آموزش را بعنوان بلیه ی خانمانسوز مصوب و اجرا کرد تا درهم ریختگی ،آشفتگی ،بی برنامگی از این حوزه را دور ریخت و در این سالگرد، اعلام داریم خداحافظی با حزب و سیاست گرایی و جناح بندی تمام عیار از کلیات فرهنگ و آموزش و روی آوردن به سیاست فرهنگی بر مبانی اسلامی و توجه علمی ،برنامه ای و طراحی آموزش و مهارت و رشد نخبگی و شکوفایی استعدادها به دور از بازیهای سیاسی بخصوص سطح نازل این بازی در گذرگاه انتخابات .. حسن ختام این مطلب را به اندیشه والای امام انقلاب گره میزنم : صدور پیام نوروزی امام خمینی « ره » در اول فروردین ۱۳۵۹ را باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی دانست ایشان در بند یازده این پیام بر ضرورت ایجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه های سراسر کشور»، و «تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» تأکید کردند.

یدالله مرادی/ ۱۹ آذر ماه / ۴۰۲ -گچساران

لینک کوتاه : http://khabaravaran.ir/?p=46747

برچسب ها

نظرات مخاطبان خبرآوران

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۲
  1. خداحافظی نکرده برگشت

  2. اگر واقعا وعملا همچنان تصمیمی گرفتید وبه آن عمل میکنید که واقعا خوب وبجاست ولی اگر می خواهید اهداف سیاسی رادر پوشش فرهنگی دنبال کنید بازی هردو سرباخت است .مانند کاری که استاد سیاست وفرهنگ در بویراحمد انجام داده ومی دهد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت خبرآوران منتشر خواهد شد.
  • توجه داشته باشید عدم انتشار دیدگاه شما به معنای جانبداری از شخص یا موضوع خاصی نیست؛ دیدگاه‌های که حاوی تهمت، افترا و الفاظ غیراخلاقی باشد به دلیل رعایت حرمت افراد منتشر نخواهد شد.