تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ 5 ربيع أول 1446 Sunday, 8 September , 2024
4

آیا یخچال بدون ترموستات کار می کند؟

  • کد خبر : 47390
  • 20 جولای 2024 - 2:24
آیا یخچال بدون ترموستات کار می کند؟

آیا یخچال بدون ترموستات کار می کند؟ ترموستات مانند مغز یخچال عمل می کند و وظیفه حسگر دما داخل یخچال را دارد. بر اساس دمای داخلی، سیگنال هایی را به کمپرسور می فرستد تا روشن یا خاموش شود. این کار باعث می شود تا دمای داخل یخچال در حد مطلوب و ثابتی حفظ شود. از […]

آیا یخچال بدون ترموستات کار می کند؟

ترموستات مانند مغز یخچال عمل می کند و وظیفه حسگر دما داخل یخچال را دارد. بر اساس دمای داخلی، سیگنال هایی را به کمپرسور می فرستد تا روشن یا خاموش شود. این کار باعث می شود تا دمای داخل یخچال در حد مطلوب و ثابتی حفظ شود.

از این رو می توان گفت که ترموستات نقش مهمی در سیستم سرما سازی یخچال داشته و خراب شدن آن موجب فاسد شدن مواد غذایی خواهد شد. به همین دلیل باید با علائم و نشانه های خرابی ترموستات آشنا باشید و با مشاهده هر کدام، اقدامات لازم را برای عیب یابی و تعمیر ترموستات انجام دهید.

ترموستات، در یخچال چه وظیفه ای دارد؟

یکی از مهم ترین بخش ها و قسمت های یخچال فریزر که نقش مهمی در جلوگیری از فساد مواد غذایی داشته و سیستم سرما سازی یخچال را تحت کنترل دارد، ترموستات است. ترموستات در ساختار یخچال وظایف مختلی دارد:

  • تنظیم دقیق دما

ترموستات مانند یک دماسنج عمل کرده و دمای داخل یخچال را به طور دقیق اندازه ‌گیری می ‌کند. سپس این اطلاعات را با دمای تنظیم شده توسط شما (به طور معمول بین ۳ تا ۴ درجه سانتی گراد) مقایسه می‌ کند.

  • فرماندهی به کمپرسور

فرمانده اصلی یخچال، ترموستات است. هنگامی که دمای داخل یخچال از حد تعیین شده بالاتر رود، ترموستات پیام را به کمپرسور می ‌فرستد تا روشن شود و فرایند خنک سازی آغاز شود.

  • خنک سازی تا دمای مطلوب

کمپرسور با دریافت دستور از ترموستات، گاز خنک کننده را در داخل لوله ‌های اواپراتور به گردش در می ‌آورد. این گاز با جذب گرما از هوای داخل یخچال، باعث سرد شدن آن می ‌شود.

  • چرخه خاموش و روشن شدن

ترموستات به طور مداوم دمای داخل یخچال را پایش می ‌کند و با رسیدن دما به حد تنظیم شده، به کمپرسور دستور می ‌دهد تا خاموش شود. این چرخه خاموش و روشن شدن به حفظ دمای ثابت و جلوگیری از مصرف بی ‌رویه برق کمک می‌ کند.

  • محافظت از غذا

ترموستات با تنظیم دما در محدوده ایده ‌آل، از رشد باکتری ‌ها و فساد غذا جلوگیری می ‌کند. هم چنین از یخ زدن غذا نیز جلوگیری کرده و طراوت و طعم آن ها را حفظ خواهد کرد.

با خرابی ترموستات، عملکرد یخچال چه تغییر می کند؟

بدون ترموستات، دمای داخل یخچال به طور غیر قابل پیش ‌بینی نوسان می‌ کند. ممکن است یخچال بیش از حد گرم شود و غذا فاسد شود یا آن قدر سرد شود که همه چیز یخ بزند.

در صورتی که کمپرسور مدام کار کند، مصرف برق یخچال به طور چشمگیری افزایش می ‌یابد. علاوه بر این کار کردن مداوم کمپرسور و نوسانات شدید دما فشار زیادی به یخچال وارد می ‌کند و عمر آن را کاهش می ‌دهد.

یخچال ‌های بدون ترموستات می ‌توانند خطرات ایمنی ایجاد کنند. برای مثال، ممکن است لوله ‌های آب یخ بزنند و بترکند.

بنابراین، اگر متوجه خرابی ترموستات یخچال خود شدید، در اسرع وقت برای عیب یابی آن اقدام نمایید. این کار نه تنها به شما در حفظ طراوت و سلامت غذا کمک می ‌کند، بلکه از هزینه ‌های مربوط به مصرف برق بالا و تعمیر یخچال در آینده نیز جلوگیری خواهد کرد.

علائم خرابی ترموستات

خراب شدن ترموستات، همواره با علائم و نشانه هایی همراه است که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شود:

  • یخچال به اندازه کافی خنک نمی‌ شود

  • یخچال بیش از حد سرد می ‌شود

  • یخچال به طور مداوم روشن و خاموش می‌ شود

  • موتور یخچال به طور مداوم کار می‌ کند

  • برفک در داخل یخچال تشکیل می‌ شود

راهنمای عیب یابی ترموستات یخچال

ترموستات بخش مهمی از یخچال است که دمای داخل را کنترل می‌ کند. اگر یخچال شما به درستی خنک نمی ‌شود یا بیش از حد سرد می‌شود، ممکن است مشکل از ترموستات باشد. پس لازم است برای عیب یابی ترموستات اقدام کنید:

لوازم و ابزار آلات مورد نیاز برای عیب یابی ترموستات یخچال

  • مولتی متر

  • پیچ گوشتی

  • راهنمای فارسی یخچال

مراحل عیب یابی ترموستات یخچال در منزل

می توانید با انجام مراحل زیر، عیب یابی ترموستات یخچال را انجام دهید:

  1. قبل از شروع هر گونه اقدام برای عیب یابی ترموستات یخچال، حتماً دستگاه را از برق بکشید. این کار برای جلوگیری از برق گرفتگی ضروری است.

  2. محل ترموستات بسته به نوع یخچال شما متفاوت است. در یخچال ‌های قدیمی، ترموستات به طور معمول در داخل یخچال، در نزدیکی محفظه فریزر قرار دارد. در یخچال ‌های جدید تر، ممکن است ترموستات در خارج از یخچال، در نزدیکی پای ه‌ها یا در زیر پنل دسترسی قرار داشته باشد. اگر در پیدا کردن ترموستات مشکل دارید، به راهنمای فارسی یخچال خود مراجعه کنید.

  3. برای تست ترموستات به یک مولتی متر نیاز دارید:

مولتی متر را روی حالت اهم متر تنظیم نمایید.

دو پروب مولتی متر را به پایانه های ترموستات وصل کنید.

یک پروب را به ترمینال “C” و پروب دیگر را به ترمینال “G” وصل کنید.

ترموستات را با قرار دادن سنسور آن در یک لیوان آب گرم یا سرد تست کنید.

در صورتی که ترموستات به درستی کار کند، مقاومت باید با تغییر دما تغییر کند.

  1. چنان چه با تست ترموستات به واسطه مولتی متر مشخص شد که خراب است، باید آن را تعویض کنید. ترموستات جایگزین باید با مدل و شماره سریال یخچال شما سازگاری داشته باشد. در این زمینه می توانید از تکنسین متخصص یخچال کمک بخواهید.

  2. نصب ترموستات جدید به طور معمول چندان دشوار نخواهد بود. فقط باید ترموستات قدیمی را از یخچال جدا کرده و ترموستات جدید را به جای آن نصب نمایید. دقت داشته باشید که باید سیم ‌ها به درستی وصل شوند.

  3. پس از نصب ترموستات جدید، یخچال را به برق وصل کرده و آن را روشن کنید. بگذارید چند ساعت کار کند و سپس دما را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که ترموستات به درستی نصب و تنظیم شده باشد، یخچال باید در دمای مناسب خنک شود.

در صورتی که با این آموزش نتوانستید ایراد دستگاه خود را پیدا کنید، در صفحه عیب یابی مشکلات ترموستات یخچال می‌توانید آموزش کامل‌تر را بخوانید.

چرا ترموستات یکسره کار می کند؟

کار کردن مداوم ترموستات یخچال مشکل رایجی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و منجر به اتلاف انرژی، سایش و پارگی بیشتر یخچال و حتی فاسد شدن مواد غذایی شود:

  • خرابی ترموستات

این مهم ترین و شایع ترین دلیل کار کردن مداوم ترموستات است. با خراب شدن ترموستات دمای داخل یخچال به درستی تشخیص داده نمی شود و در نتیجه کمپرسور به طور مداوم روشن می‌ ماند.

  • مشکلات مربوط به سنسور

سنسور ترموستات دمای داخل یخچال را تشخیص می‌ دهد و این اطلاعات را به ترموستات می‌ فرستد. اگر سنسور خراب یا کثیف باشد، ممکن است اطلاعات نادرستی به ترموستات بدهد و باعث شود که کمپرسور مداوم کار کند.

  • ایرادات مربوط به سیم کشی

سیم کشی معیوب یا اتصال کوتاه می‌ تواند باعث شود که ترموستات سیگنال را به طور مداوم به کمپرسور بفرستد و آن را روشن نگه دارد.

  • بروز مشکل در کمپرسور

در برخی موارد، مشکل از خود کمپرسور است و نه از ترموستات. با معیوب شدن کمپرسور، ممکن است حتی زمانی که نیازی به خنک کردن نیست، به کار ادامه دهد.

  • مواردی که در خارج از یخچال هستند

عوامل بیرونی مانند گرمای محیط، باز و بسته کردن مداوم درب یخچال و قرار دادن غذای گرم در داخل یخچال نیز می ‌توانند باعث کار کردن بیش تر ترموستات شوند.

در صورتی که در انجام هر یک از موارد گفته شده، مهارت بالایی ندارید، می توانید با کمک تعمیرکار متخصص یخچال آن ها را انجام دهید.

لینک کوتاه : http://khabaravaran.ir/?p=47390

نظرات مخاطبان خبرآوران

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت خبرآوران منتشر خواهد شد.
  • توجه داشته باشید عدم انتشار دیدگاه شما به معنای جانبداری از شخص یا موضوع خاصی نیست؛ دیدگاه‌های که حاوی تهمت، افترا و الفاظ غیراخلاقی باشد به دلیل رعایت حرمت افراد منتشر نخواهد شد.