تاریخ : جمعه, ۲۹ تیر , ۱۴۰۳ 13 محرم 1446 Friday, 19 July , 2024
14

خداحافظ سیاست

  • کد خبر : 46747
  • 10 دسامبر 2023 - 21:13
خداحافظ سیاست

خداحافظ سیاست و باند و جناح ، سلام و درود بر فرهنگ و آموزش. (بمناسبت انقلاب فرهنگی ۱۹ آذر )   باید بدنبال تغییر بود و دگرگونی برای تحول و پیشرفت ،بلوغ به معنای پختگی و تجربه و مهارت برای زندگی عزتمند و رفتار مطلوب و بهبود وضع موجود میباشد ، بر اساس بود که […]

خداحافظ سیاست و باند و جناح ، سلام و درود بر فرهنگ و آموزش. (بمناسبت انقلاب فرهنگی ۱۹ آذر )

 

باید بدنبال تغییر بود و دگرگونی برای تحول و پیشرفت ،بلوغ به معنای پختگی و تجربه و مهارت برای زندگی عزتمند و رفتار مطلوب و بهبود وضع موجود میباشد ، بر اساس بود که آرمان ایجاد جامعه ی علوی پدید آمد ، پس از فروپاشی نظام پهلوی، نهادهای مختلف یکی پس از دیگری پا گرفت؛ اما فرهنگ حاکم بر نهادهای جامعه مخصوصا نهادهای فراگیری مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، مسأله ساده‌ای نبود که بتوان در کوتاه مدت، تحولات لازم را در آنها بوجود آورد. در اوایل انقلاب، گروهک‌های مختلف، دانشگاه‌ها را عرصه تاخت و تاز خود ساخته و روند تحصیل و تدریس را مختل کرده بودند.

همه این مسائل ضرورت تغییر بنیادین در برنامه‌ها و شیوه‌های تدریس و تربیت و اهداف آن را ایجاب می‌نمود؛ در نتیجه، خصوصا با توجه به جو حاکم بر دانشگاه‌ها، مدتی تمام دانشگاه‌های کشور تعطیل شد و بدنبال آن ستاد انقلاب فرهنگی به منظور ساماندهی امور فرهنگی مدارس و دانشگاه‌ها تشکیل شد. با بازگشایی دانشگاه‌ها، فعالیت ستاد انقلاب فرهنگی ادامه یافت و ضرورت توسعه و تعمیق کار این ستاد ایجاب کرد که در نوزدهم آذر ۱۳۶۴، حضرت امام، رؤسای سه قوه و تعداد دیگری از اندیشمندان فرهنگی کشور را به اعضای آن بیفزایند و بدین شکل ستاد انقلاب فرهنگی با ترکیب جدید خود، تحت عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز نمود.

وظایف مصوب این شورا عبارتند از:

 

۱ـ تدوین اصول سیاست فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در تعیین اهداف و جهت برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و علمی

۲ـ تعیین مراجع برای طرح و تدوین برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، علمی و تحقیقاتی

۳ـ تصویب آیین‌نامه‌های مهم و اساس مراکز علمی و فرهنگی، آموزش و پژوهشی کشور

۴ـ تصویب ضوابط تأسیس مؤسسه‌ها مراکز علمی و فرهنگی و تحقیقاتی و فرهنگستان‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی

۵ـ تهیه طرح و تدوین آیین‌نامه‌ها برای ایجاد زمینه‌های لازم جهت بسیج و مشارکت همه جانبه مردم

۶ـ تدوین ضوابط برای گزینش استادان و معلمان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی

 

۷ـ نظارت بر کلیه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

۸ـ تأیید نامزدهایی که وزیر فرهنگ و آموزش عالی به عنوان رییس دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌کند

 

۹ـ تدوین ضوابط و اصول کلی و سیاست‌های مربوط به توسعه روابط علمی و فرهنگی با کشورهای دیگر

 

۱۰ـ نظارت بر امور کتاب‌های درسی . نگاهی به تاریخچه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ و بدنبال آن استقرار نظام جمهوری اسلامی بجای نظام ستمشاهی پهلوی تغییر و تحول بنیادین در عرصه های گوناگون اجتماعی را ایجاب می کرد چراکه تحول در نظام از طریق تحول در بنیادها و ساختارها تحقق می یابد .

در این راستا مقوله «فرهنگ» از جایگاه ویژه و پایگاه ممتازی برخوردار است و تصور تغییر در نظام بدون تغییر در فرهنگ حاکم بر آن ، تصوری ناموجّه است.حال آیا نباید بعد از ۴۰ سال گذری و نظری برای ارزیابی از این اهداف صورت گیرد ؟ آیا ضرورت بازنگری و به روز رسانی ملاحظه نمی‌شود؟ آیا اهداف مصوب شده محقق شدند ؟ چند درصد ؟چگونه ؟کجا ؟ عوامل بازدارنده و آسیب های وارده را کدام نهاد یا گروه کارشناسی باید طرح و ارائه دهد تا اطمینان به صحت و سلامت مسیر امکان‌پذیر باشد ؟. بعد از این دوره طولانی چرا هنوز موضوعاتی چون سینما ،موسیقی دارای سیاستگذاری مدون و هماهنگ نیست ؟آیا در دانشگاه‌ها این شرایط را می‌خواستیم؟ کیفیت و کمیت ، سبک و سیاق مدارس مان الان با وضع مطلوب چقدر فاصله دارد ؟سیاست معین پیرامون آداب و سنن و مظاهر تمدنی را ایجاد کرده ایم ؟ تعارضات فکری و فرهنگی اسلامی را با ایرانیت از یکطرف و با فرهنگ لیبرالیستی از جانب دیگر حتی با ادیان دیگر چگونه تعریف و تبیین شده اند ؟ و دهها سوال دیگر . بلوغ فرهنگی و رسالت آموزشی بعد از یک دوره ی چهار دهه ای ضرورتی اجتناب ناپذیر است تا سیاست های اعمال شده در ارزیابی این زیر ساخت قطعا نیاز به بازیابی و تجدید نظر را شکل داده، باید اعلام صریح و سریع بر دور بودن مظاهر سیاسی از فرآیند فرهنگ و آموزش را بعنوان بلیه ی خانمانسوز مصوب و اجرا کرد تا درهم ریختگی ،آشفتگی ،بی برنامگی از این حوزه را دور ریخت و در این سالگرد، اعلام داریم خداحافظی با حزب و سیاست گرایی و جناح بندی تمام عیار از کلیات فرهنگ و آموزش و روی آوردن به سیاست فرهنگی بر مبانی اسلامی و توجه علمی ،برنامه ای و طراحی آموزش و مهارت و رشد نخبگی و شکوفایی استعدادها به دور از بازیهای سیاسی بخصوص سطح نازل این بازی در گذرگاه انتخابات .. حسن ختام این مطلب را به اندیشه والای امام انقلاب گره میزنم : صدور پیام نوروزی امام خمینی « ره » در اول فروردین ۱۳۵۹ را باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی دانست ایشان در بند یازده این پیام بر ضرورت ایجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه های سراسر کشور»، و «تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» تأکید کردند.

یدالله مرادی/ ۱۹ آذر ماه / ۴۰۲ -گچساران

لینک کوتاه : https://khabaravaran.ir/?p=46747

برچسب ها

نظرات مخاطبان خبرآوران

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت خبرآوران منتشر خواهد شد.
  • توجه داشته باشید عدم انتشار دیدگاه شما به معنای جانبداری از شخص یا موضوع خاصی نیست؛ دیدگاه‌های که حاوی تهمت، افترا و الفاظ غیراخلاقی باشد به دلیل رعایت حرمت افراد منتشر نخواهد شد.